reede, 29. november 2013

VI teema: õpivõrgustikud

Ülesaneded:
- Mida tähendab sinu jaoks mõiste “(õpi)võrgustik”? Mis on need tunnused, mis on omased (õpi)võrgustikele?
- Millised on sinu isiklikud kogemused (õpi)võrgustikega? Kuidas need on toetanud sinu eesmärke, tegevusi, enesearengut? Mis on sinu jaoks olnud positiivset, mis negatiivset?
- “Õpikeskkonnad ja õpivõrgustikud” kursus kui üks potentsiaalne arenev õpivõrgustik. Kuidas sa tajud seda kursust õpivõrgustikuna, millistest elementidest see koosneb, kas võrgustikul on kindel keskne koht, liider või muutub see ajas, milliseid tehnoloogilisi vahendeid see võrgustik kasutab, et eksisteerida ning võrgustikuna areneda jne…

Minu arvates on õpivõrgustiku tunnusteks: osalejate aktiivne ideede ja mõtete jagamine ning kui oled korra mõnda õpivõrku kinni jäänud, siis ei saa ega tahagi sellest lahkuda. Aeg-ajalt käid ikka kiikamas ja vaatamas, mida põnevat on toimunud või toimumas. Jagad enda kogemusi ning uusi teadmisi, seega toimub pidev õppimine ja koostöö. Oluline õpivõrgustike tegevuse juures on see, et õpivõrgustikus ei oleks liialt kriitikat ja seal oleks mõnus olla.
Praeguses töökohas osalen ma algklassiõpetate võrgustikutöös. Vahetame mõtteid, ideid, nippe. Tihti arutame mingi teema üle ning kui keegi tegeleb asja uurimisega edasi, siis jagab listi kaudu kasulikke veebimaterjale ja kui vaja saab seda koos vaadata ning katsetada. Viimane selline kokkusaamine oli, siis kui pidin tegema video, milles tutvustasin õpetajatele symbaloo keskkonda. Need, kes said asjast kiiremini aru hakkasid õpetama neid, kellel oli abi vaja ning mõni läks koju katsetas edasi ja järgmisel päeval esitas küsimusi.
Kindlasti pean mainima ka seda, et meie kool osaleb rahvusvahelises Comeniuse programmis "Lifelong Learning Programme", mis on samuti võrgustik,  milles osalevad erinevate riikide õpilased ja õpetajad. Meid ühendav teema on seotud rahvuskultuuriga: toidud, tantsud, tähtpäevad, trditsioonid, mida tuleb õpilastel tutvustada. Antud programm aitab kaasa keeleõppele, IT-vahendite kasutamisele ja reisimisele. Lisaks sellele saavad õpilased ja õpetajad uusi tuttavaid, kellega ka pärast programmi lõppu kokku saada ning suhelda ja midagi koos ette võtta.
Koolielu portaalis on võimalik osaleda erinevatel e-kursustel, mis on ka õpivõrgustikud, sest neis keskkondades toimub õppimine aktiivselt, õpetaja annab igaks nädalaks uue ülesande, seejärel saavad õpilased suhelda oamavahel ning vajadusel pöörduda ka õpetaja poole. Seega ei pea õpetaja ise nii aktiivselt õpetama, vaid õppimine toimub õpilaselt - õpilasele. Oluline on erinevate keskkondade katsetamine ning pärast nende kommenteerimine, samuti tuleb kursusel osalejate tegemisi kommenteerida.
Vikipeediast leidsin mõiste - sotsiaalne võrgustik ehk sotsiaalvõrgustik ehk suhtlusvõrgustik on suhete võrgustik, mis ühel inimesel on teiste inimestega ja nendest inimestest moodustunud gruppidega, mis omakorda koosnevad inimestest, kel on suhted järgmiste inimestega, kes kuuluvad omakorda erinevatesse gruppidesse, mis sobib minu arvates iseloomustama ka õpivõrgustikku.
Elu jooksul inimese sotsiaalne võrgustik muutub, samuti õpivõrgustik. Ta lõpetab suhted ühtede tuttavatega või õpilastega ja samas leiab endale uusi sõpru ja koolikaaslasi. Iga tuttav toob kaasa oma sotsiaalse võrgustiku ja see põimub teatud osas inimese algse võrgustikuga. Sotsiaalse võrgustiku kujunemine on seotud oskusega suhelda ja suhteid hoida (Vikipeedia).
Võrgustik võrgutab seminaride sarja eesmärgiks on tõhustada õpetajate ja õppejõudude koostööd, mis toetaks hariduse kvaliteeti laiemalt. Missiooniks on Eesti erinevate haridustasemete temaatiliste võrgustike töö jätkusuutlikkuse tagamine ja diskussioonile aktiveerimine e-õppe edasiarendamiseks. Korra olen ka ise seminaril osalenud, kuna tutvustati Moodle keskkonda, aga ma polnud sellega kokku puutunud, siis jäi teema mulle arusaamatuks. Tänase päeva seisuga oleks huvitav uuesti sellisel seminaril osaleda, sest praeguseks olen antud valdkonnas edasi arenenud.
Matemaatikaõpetajate virtuaalne võrgustik http://mott.edu.ee/Väga hea, et sattusin sellele lehele, sest leidsin sealt 2. klassile mõeldud matemaatika veebivihiku, mida jagasin ka teistele algklassiõpetajatele.
Tervist edendavad lasteaiad  http://www.terviseinfo.ee/tervise-edendamine/lasteaias/tervist-edendavate-lasteaedade-tel-vorgustik Tervist Edendavate Lasteaedade (TEL) võrgustikku kuuluvad vabatahtlikkuse alusel ühinenud lasteaiad, kes lähtuvad oma tegevuses tervist edendava lasteaia põhimõtetest. 
Tervist edendava lasteaia eesmärk on hoida ja tugevdada lapse tervist ning soodustada tema tervislikku arengut.
Füüsiakaõpetajate võrgustikus http://www.fyysika.ee/vorgustik/ on võimalik suhelda, registreeruda koolitustele, jagada mõtteid, viiteid ja ideid.
Kasutatud allikad:








VI teema: õpivõrgustikud

Kommentaare ei ole: