pühapäev, 17. november 2013

V teema: e-portfoolio ja pädevused

E-portfoolio
Mida annaks paremaks muuta? Kas ja millise pädevusmudeliga on teie portfoolios esitatu seotud? Mis tüüpi on teie e-portfoolio? Kas seda saaks edukalt rakendada teie pädevuste mõistmiseks ning tõendamiseks?

Ülikooli sisse astudes vaatasin näidisportfooliosid ning valisin välja weebly keskkonna, mis tundus minu jaoks igati mõistetav ning lihtne. Tänu sellele kogemusele tegin koolile ajutise kodulehe, mis sai positiivse hinnangu.
Vaadates praegu enda e-portfooliot, siis kõige suurem muutus on toimunud e-õppematerjalide loomise osas. Näiteks pilditöötluses olen saanud uued teadmised ning oskused. Samuti olen tutvunud uute õpikeskkondadega, just tutvunud, sest oskuseks saab nimetada seda alles, siis kui olen mitmeid kordi samu asju läbi teinud ning kõige sobilikumad välja valinud ja aktiivselt kasutama hakanud. 
Kuna minu e-portfoolios on ka mõtiskluste koht, siis võiksin hakata sinna vähemalt korra kuus kirjutama, mida põnevat olen teada saanud ning juurde õppinud. IKT- alaste koolituste juurde saaks lisada veebikoolitused, mida olen sellel aastal läbinud. 
E-portfoolios olevat õpetaja haridustehnoloogiliste pädevusete maatriksi ei õnnestu enam sellelt lingilt leida, kuigi seda oli kooli sisse astudes e-portfoolio koostamisel soovitatud ning praegugi on sama viide. Seega tuleks mul leida praegu kasutusel olevate mudelite hulgast uus, mille järgi ennast hinnata ning lisada see e-portfooliosse. Kuna mul on praegu erinevad haridustehnoloogilised rollid, siis peaksin määrama pädevusmudelid järgmistes valdkondades: õpetaja ja õpilane.
Pädevuste juures tooksin välja veel selle, et kui inimene peab ennast ise hindama, siis võib juhtuda, et vahel hindab ta ennast üle ning vahel alahindab. Siinkohal tooksin välja õppejõu tähelepaneku, et hetkel puuduvad hindamiskriteeriumid, mille alusel saaks hinnata pädevuse omamise taset.
Praeguses e-portfoolios kajastuvad peamiselt IKT-alased pädevused ning puuduvad pedagoogilised pädevused, seega kui lisada ka need, siis sobiks see pädevuste mõistmiseks ning tõendamiseks.


Väljakutsed ja barjäärid e-portfoolio kasutamisel artiklis on välja toodud võimalused ja ohud seoses tehnoloogiaga kasutamisega:
1. Ükskõik, milline e-portfoolio keskkond või platvorm aluseks valida, see peab vastama algaja vajadustele, et oleks piisavalt lihtne ning samas olema piisavalt paindlik, et katta edasijõudnud kasutaja vajadused;
2. Veel üks väljakutse, mis tehnoloogia kasutamisel võib kasutajaid tabada, on kasutusel olevate keskkondade muutumine üleöö tasuliseks, kallimaks või hoopiski sulgemine;
3. Kuna e-portfoolioid kasutatakse üha rohkem, siis kasvab ka vajadus ühilduvuse järgi erinevates keskkondades, et kasutaja saaks loodud sisu ühest keskkonnast teise hõlpsalt üle kanda, kui ta vahetab töökohta või kool saab lõpetatud. Eriti oluline on see elukestvat õpet silmas pidades;
4.  E-Portfoolio juures tuleks tähelepanu pöörata millisele sisule võib kes ligi pääseda. Selleks on paljud e-portfoolio keskkonnad võimaldanud sisule ligipääsemist piirata – kas sisu näeb vaid kasutaja ise, teatud kogukonna liikmed, kõik registreerunud kasutajad või info on kõigile nähtav;
5. Kuna tehnoloogia on andnud võimaluse avalikustada materjale üha kergemini, eksivad siiski paljud kasutajad autoriõiguste vastu, kasutades jooniseid, pilte, illustratsioone või tekste, mille avaldamiseks puudub luba.  Üks võimalus on kasutada kursuse raames avatud sisulitsentsi;
6. Personaalsed väljakutsed on seotud iga õppijaga individuaalselt. E-portfoolio keskkond võib olla ükskõik kui lihtne, huvitav, kasulik, kuid kui keegi ei leia põhjust miks seda oma professionaalses tegevuses kasutada, kaotab keskkond oma mõtte. 

Kokkuvõtteks võib öelda, et luues e-portfoolio tuleb olla teadlik väljakutsete ja barjääride osas. Täiendades e-portfooliot pidevalt oleme loonud endale elektroonilise CV, kust on vajadusel hea vaadata, näiteks läbitud kursuste teemasid ning aegu. Kuna kõigil tegevõpetajatel on kohustus läbida iga 5 aasta järel 160 tundi täiendkoolitusi, siis on neid lihtne vaadata e-portfooliost. Samuti on see heaks vahendiks, kui kandideerida uuel töökohal. Seega tuleb käia ajaga kaasas ning olla avatud uutele ja huvitavatele väljakutsetele, mida pakub infoajastu.

Kasutatud allikad


Kommentaare ei ole: